Ruby zajmuje się zarówno ciągami jak i danymi numerycznymi. Ciągi mogą być pomiędzy cudzysłowiem ("...") lub apostrofami ('...').
ruby> "abc"
"abc"
ruby> 'abc'
"abc"
Cudzysłowie i apostrofy mają różne skutki w niektórych przypadkach. Ciagi w cudzysłowie pozwalają na znaki ucieczki poprzedzone backslash'em i obliczenia wbudowanych wyrażeń przy użyciu #{...}. Ciągi w apostrofach nie są interpretowane; to co widzisz jest tym co otrzymasz. Przykłady:
ruby> puts "a\nb\nc"
a
b
c
nil
ruby> puts 'a\nb\n'
a\nb\nc
nil
ruby> "\n"
"\n"
ruby> '\n'
"\\n"
ruby> "\001"
"\001"
ruby> '\001'
"\\001"
ruby> "abcd #{5*3} efg"
"abcd 15 efg"
ruby> var = " abc "
" abc "
ruby> "1234#{var}5678"
"1234 abc 5678"
Obsługa ciągów w Ruby jest inteligentna i bardziej intuicyjne niż w C. Na przykład możesz konkatenować ciągi przez + i powtarzać ciąg wielokrotnie przez *:
ruby> "foo" + "bar"
"foobar"
ruby> "foo" * 2
"foofoo"
Złączanie łańcuchów jest o wiele bardziej niewygodne w C, ponieważ trzeba znacznie wyraźniej zarządzać pamięcią:
char *s = malloc(strlen(s1)+strlen(s2)+1);
strcpy(s, s1);
strcat(s, s2);
/* ... */
free(s);
Ale za pomocą Ruby, nie mamy do rozważenia przestrzeni zajętej przez ciąg. Jesteśmy wolni od całego zarządzania pamięcią.
Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić z łańcuchami.
Konkatenacja:
ruby> word = "fo" + "o"
"foo"
Powtarzanie:
ruby> word = word * 2
"foofoo"
Wyodrębnianie znaków (zauważ, że znaki są liczbami całkowitymi w Ruby):
ruby> word[0]
102 # 102 jest kodem ASCII litery `f'
ruby> word[-1]
111 # 111 jest kodem ASCII litery `o'
(Ujemne wskaźniki oznaczają przesunięcia od końca łańcucha, a nie od początku.)
Wyodrębnianie pod ciągów:
ruby> ziolo = "pietruszka"
"pietruszka"
ruby> ziolo[0,1]
"p"
ruby> ziolo[-2,2]
"ka"
ruby> ziolo[0..3]
"piet"
ruby> ziolo[-5..-2]
"uszk"
Testowanie równości:
ruby> "foo" == "foo"
true
ruby> "foo" == "bar"
false
Teraz, użyjmy kilku z tych cech. Ta łamigłówka to "zgadnij słowo", ale może wyraz "łamigłówka" jest zbyt poważny dla tego ;-)
# zapisz to jako zgadnij.rb
slowa = ['pietruszka', 'seler', 'marchewka']
sekret = slowa[rand(3)]
print "trafienie? "
while trafienie = STDIN.gets
trafienie.chop!
if trafienie == sekret
puts "Wygrałeś!"
break
else
puts "Przykro mi, przegrałeś."
end
print "trafienie? "
end
puts "To słowo to "+sekret+"."
Nie martw się za bardzo o szczegóły tego kodu. Oto jak wygląda uruchomiony program.
% ruby zgadnij.rb
trafienie? seler
Przykro mi, przegrałeś.
trafienie? marchewka
Wygrałeś!
To słowo to marchewka.
(Powinienem zrobić to trochę lepiej, biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo sukcesu na poziomie 1/3.)